ARCHIWUM – 6. Ogólnopolskie Spotkania Filmowe KAMERALNE LATO 2013
Dyrektorem festiwalu zostaje dr Anna Wróblewska – dziennikarka filmowa, rzecznik prasowy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Festiwalu Filmowego w Gdyni i Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Dyrektor wprowadza nowe, branżowe punkty programu, pozwalające radomskiej publiczności na udział w bieżących wydarzeniach związanych z polską kinematografią, jak na przykład pokaz młodej animacji z okazji 5-lecia Studia Munka, wystawa fotosów ze zrealizowanego w Radomiu filmu fabularnego w reżyserii Jana Kidawy-Błońskiego pt. “W ukryciu” czy przegląd najciekawszych debiutów ostatnich lat. Do grona partnerów dołącza także Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, co determinuje pojawienie się kolejnych, atrakcyjnych wydarzeń.
Aktywna działalność dr Anny Wróblewskiej w zakresie nauk humanistycznych ma wpływ na powstanie strategii przedsięwzięć naukowych (seminariów i badań), konsekwentnie realizowanych w kolejnych latach. Pierwszym wydarzeniem była konferencja “Społeczna i prewencyjna rola kultury”, zorganizowana wspólnie z Mazowieckim Centrum Polityki Społecznej, Urzędem Miasta i Wyższą Szkołą Handlową w Radomiu. Niezwykle istotny był udział Komendy Wojewódzkiej Policji, realizującej nowatorskie przedsięwzięcia kulturalne o charakterze profilaktyki społecznej.
Podczas 6. edycji Ogólnopolskich Spotkań Filmowych została zorganizowana uroczystość podpisania listu intencyjnego w sprawie promocji filmowych walorów Radomia. W siedzibie Prezydenta Miasta odbyła się prezentacja lokacji i warunków zdjęciowych Radomia oraz podpisanie listu intencyjnego przez Miasto Radom, Mazovia Warsaw Film Commission, organizatorów KAMERALNEGO LATA i reprezentantów najważniejszych instytucji polskiej kinematografii.
Wspólnie z Radomianami organizatorzy festiwalu wytypowali atrakcyjne i nietypowe miejsca, stanowiące filmowe walory miasta. Wśród nich znalazły się zabytkowe kościoły, malownicze uliczki, historyczne centrum miasta oraz ciekawe obiekty przemysłowe i industrialne, a także okoliczne plenery jak Puszcza Kozienicka, zakola Pacynki, zamki w Iłży i Szydłowcu czy malownicze stare młyny i sztuczne zalewy. Lista miejsc posłużyła do przygotowania wirtualnego katalogu radomskich lokacji zdjęciowych.
Uczestnicy warsztatów filmowych 6. edycji KAMERALNEGO LATA mieli możliwość skorzystania z zaplecza organizacyjnego i produkcyjnego, o jakim pomarzyć może niejedna profesjonalna ekipa filmowa. Inspiracją do scenariuszy były przestrzenie i sprzęt udostępniony przez Mazowiecką Komendę Wojewódzką Policji zs. w Radomiu, Straż Pożarną i Dowództwo Sił Powietrznych RP. Uczestnicy wzięli udział w warsztacie operatorskim oraz KAMERALNYM AIR SHOW – zorganizowanymi we współpracy Siłami Powietrznymi RP na terenie 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego.
Od 2013 roku Mazowiecka Komenda Wojewódzka Policji zs. w Radomiu zostaje oficjalnym współorganizatorem KAMERALNEGO LATA. Festiwal otrzymuje także Certyfikat “Wspiera nas PaT”, przyznawany najciekawszym projektom profilaktyczno-artystycznym w całej Polsce przez Wydział Prezydialny Gabinetu Komendanta Głównego Policji w Warszawie.
W 2014 roku KAMERALNE LATO zyskało nową, nawiązującą do jednego z głównych symboli Radomia, nazwę nagrody Grand Prix Konkursu Głównego. Od 6. edycji festiwalu, nagroda nosi nazwę “ZŁOTY ŁUCZNIK”, odwołującą się do symbolu Zakładów Metalowych “Łucznik”, (po 2000 roku podzielonego na dwa przedsiębiorstwa: Fabrykę Broni “Łucznik” oraz ASPA ELECTRO działające pod marką handlową “Łucznik” – producenta m.in. maszyn do szycia). Pomysł, aby symbolem KAMERALNEGO LATA uczynić statuetkę Łucznika, wyszedł od pochodzącego z Radomia studenta Uniwersytetu Warszawskiego Adama Gajka, absolwenta znanego Liceum im. Jana Kochanowskiego.
Statuetka “ZŁOTEGO ŁUCZNIKA” nawiązuje do pomnika ustawionego placu Kazimierza Ołdakowskiego, który stał się z biegiem lat symbolem Radomia, odrywając się stopniowo od swych pierwotnych znaczeń. Harmonijnie wpisany w tkankę miejską, stanowi charakterystyczny i rozpoznawalny punkt w centrum Radomia. Postać Łucznika idealnie mieści w sobie oficjalne hasło Radomia – Siła w Precyzji, dodając mu Młodość, która jest wartością prezentowanych na KAMERALNYM LECIE polskich filmów” – Anna Wróblewska, dyrektor KAMERALNEGO LATA.
JURORZY I WYKŁADOWCY

Magdalena Łazarkiewicz
reżyser
Przewodnicząca Jury Konkursu Głównego

Anna Mucha
aktorka
Jury Konkursu Głównego

Marcin Kot Bastkowski
montażysta filmowy
Jury Konkursu Głównego

Lidia Popiel
fotograf
Jury Konkursu Głównego

Adrian Panek
reżyser
opiekun warsztatów filmowych

Wojciech Solarz
aktor, reżyser
opiekun warsztatów filmowych

Andrzej Wolf
operator filmowy
Jury Konkursu Głównego
LAUREACI KONKURSÓW FILMOWYCH
Grand Prix - "ZŁOTY ŁUCZNIK"Nagroda finansowa w wysokości 3.000 PLN | "Nasza zima zła", reż. Grzegorz ZaricznyZa prawdę, prostotę i organiczne połączenie języka dokumentu i fabuły |
Nagroda Specjalna Jury dla najlepszego filmu fabularnego | „Mazurek”, reż. Julia Kolberger |
Nagroda Specjalna Jury dla najlepszego filmu dokumentalnego | „Odwiedziny”, reż. Matej Bobrik |
Nagroda Specjalna Jury dla najlepszego filmu animowanego | „Tajemnica góry Malakka”, reż. Jakub Wroński |
Nagroda Publiczności | „Mazurek”, reż. Julia Kolberger |
w kategorii „Najlepsza Reżyseria”: | Wojciech Jagiełło za film „ZASADY GRY” |
w kategorii „Najlepszy Scenariusz”: | Julia Kolberger za film „MAZUREK”, reż. Julia Kolberger |
w kategorii „Najlepsze Zdjęcia”: | Artur Sienicki za film „ODWIEDZINY”, reż. Matej Bobrik |
w kategorii "Najlepszy Montaż": | Stefan Paruch za film „ZASADY GRY”, reż. Wojciech Jagiełło |
w kategorii "Najlepsza Aktorka": | Kinga Preis za film „MAZUREK”, reż. Julia Kolberger |
w kategorii "Najlepszy Aktor": | Tomasz Schuchardt za film „ZASADY GRY”, reż. Wojciech Jagiełło |
w kategorii "Najlepszy Film Dokumentalny": | „KSIĘŻNICZKA I MUR”, reż. Małgorzata Kozera |
w kategorii "Najlepszy Film Animowany": | „TAJEMNICA GÓRY MALAKKA”, reż. Jakub Wroński |
Konkurs Filmów Odrzutowych HYDE PARK
Grand Prix Konkursu Filmów Odrzutowych HYDE PARK | "Potencjalne problemy dozorcy Mariana", reż. Tomasz Pawlak |
FILMY WARSZTATOWE
“NA TRZY”
Etiuda zrealizowana pod opieką artystyczną Adriana Panka.
Opieka techniczna: Krystian Dulewicz
“KRZAK TO NIE DRZEWO”
Etiuda zrealizowana pod opieką artystyczną Wojciecha Solarza.
Opieka techniczna: Tomasz Pyrak