GOŚCIE KAMERALNEGO LATA 2017

Ryszard Bugajski

reżyser filmowy i telewizyjny, pisarz i scenarzysta
Przewodniczący Jury

Urodzony 27 kwietnia 1943 roku w Warszawie. Studiował filozofię na Uniwersytecie Warszawskim oraz reżyserię w PWSFTviT w Łodzi, którą ukończył w 1973 roku. Niemal od początku istnienia Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy aż do rozwiązania Zespołu w 1983 roku był jego członkiem. Pracował jako asystent reżysera, m.in. przy „Iluminacji” Krzysztofa Zanussiego. Samodzielnie realizował filmy dokumentalne, telewizyjne i fabularne oraz teatry TV. Najgłośniejszym jego filmem było „Przesłuchanie”, którego władze z powodów politycznych nie dopuściły do rozpowszechniania. Po wprowadzeniu stanu wojennego nie mógł znaleźć pracy w zawodzie i zmuszony był wyemigrować do Kanady. Tam reżyserował seriale telewizyjne i kinowy film „Clearcut”. Do kraju powrócił na stałe w 1997 roku. Realizował teatry TV, m.in. „Za i przeciw”, „Zagubieni w Yonkers”, „Miś Kolabo”, „Niuz”, „Profesjonalista”, „Śmierć rotmistrza Pileckiego”. Wydał trzy powieści: „Przesłuchanie”, „Przyznaję się do winy”, „Sól i pieprz”, oraz książkę wspomnieniowo-faktograficzną „Jak powstało <Przesłuchanie>”. Jego najbardziej znane filmy to „Przesłuchanie” (1982), „Gracze” (1995), „Generał Nil” (2009), „Układ zamknięty” (2013) i „Zaćma” (2016).

Kinga Lewińska

reżyserka filmowa

Absolwentka Wydziału Filologii Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim oraz Reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Uczestniczka kobiecej wyprawy na Kilimandżaro w 2009 i 2012 roku. Mama dwójki wspaniałych dzieci! Reżyserka okrzykniętego komercyjnym sukcesem filmu „7 rzeczy, których nie wiecie o facetach” oraz wielokrotnie nagradzanej etiudy krótkometrażowej „Pas De Deux” – filmu absolutoryjnego, który zdobył m.in. Grand Prix w 2003 roku na Międzynarodowym Forum Niezależnych Filmów Fabularnych OSKARIADA (obecnie CINEMAFORUM). Współtworzony przez nią „Weekendowy Magazyn Filmowy” został nominowany do Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Reżyserka wielu popularnych seriali telewizyjnych, m.in.: „Rodzinka.pl”, „Ja to mam szczęście”, „Prosto w Serce”, „Brzydula”, „Plebania”. Od trzech lat reżyseruje dla TVP znany serial „M jak Miłość”.

Anna Mucha

aktorka, osobowość telewizyjna, ambasador festiwalu

W roku 2017 obchodzi 27-lecie pracy zawodowej. Zagrała w kilkunastu polskich filmach i serialach, pracowała z takimi reżyserami jak Andrzej Wajda („Korczak”, „Panna Nikt”), Steven Spielberg („Lista Schindlera”), Olaf Lubaszenko („Chłopaki nie płaczą”, „Single i Remiksy”, „Single po japońsku”), Juliusz Machulski, Jacek Bromski, Wojciech Pszoniak, Olga Chajdas, Maciej Kowalewski, Piotr Wereśniak („Och Karol 2”, „Wkręceni”), czy Patryk Vega („Pittbull”). Przez wiele lat była recenzentką wydarzeń kulturalnych w programach telewizyjnych TVP i Radiostacji oraz autorką felietonów i popularnego bloga. W 2010 roku wyprodukowała i wyreżyserowała dokument „Wędrowcy – Wigilia 2010”, który obejrzało ponad 3 miliony telewidzów. Aktualnie można ją zobaczyć na deskach teatralnych: zagrała ponad trzysta pięćdziesiąt spektakli „Single…” na podstawie tekstów Marcina Szczygielskiego. Występuje również w spektaklach: „Pikantni” w reżyserii Tomasza Gawrona i „Letni dzień” w reżyserii Olgi Chajdas. Niedawno odbyła się premiera spektaklu „Przygoda z ogrodnikiem” w reżyserii Mirosława Połatyńskiego, w którym gra główną rolę.

Adam Palenta

autor zdjęć filmowych, reżyser

Absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz programu dokumentalnego DOK PRO w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Jego pełnometrażowy debiut operatorski – „Baby Bump” w reżyserii Kuby Czekaja zdobył prestiżowe wyróżnienie „Queer Lion Award Special Mention” podczas 72. Festiwalu Filmowego w Wenecji oraz wyróżnienie specjalne podczas 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Kolejny pełnometrażowy film z jego zdjęciami – „Królewicz Olch” został nagrodzony przez Jury podczas 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Amerykańska premiera „Królewicza Olch” odbyła się podczas Slamdance Festival, a europejska podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. Laureat wielu nagród i wyróżnień w Polsce i na świecie. Filmy jego autorstwa lub z jego zdjęciami prezentowane i nagradzane były m.in. na Outfest w Los Angeles (USA), Palm Springs International Short Fest (USA), DOXA Documentary Film Festival (Canada – Youth Jury Honourable Mention), BCN Sports Film Festival (Hiszpania), Europejskim Festiwalu Szkół Filmowych „Vilnius Film” (Litwa) czy Krakowskim Festiwalu Filmowym. Jego debiutem reżyserskim jest dokument „Życie stylem dowolnym”, wyprodukowany przez Studio Munka w ramach programu „Pierwszy Dokument”. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Robert Gonera

aktor

Ukończył Wydział Aktorski PWST we Wrocławiu, związany z Teatrem Muzycznym Capitol (1991-1992), Teatrem Polskim (1992-1999), Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej (2003-2004) i Teatrem Piosenki (2005). Jego debiutem filmowym była zagrana jeszcze podczas studiów, niewielka rola w „Marcowych migdałach” Radosława Piwowarskiego (1989). Później zagrał m.in. w sensacyjnej produkcji „Trzy dni bez wyroku” Wojciecha Wójcika (1991), w komedii „Obcy musi fruwać” Wiesława Saniewskiego (1993), w „Porze na czarownice” Piotra Łazarkiewicza (1993) i „Samowolce” (1993) Feliksa Falka. Rok 1996 to pierwsza współpraca z Krzysztofem Krauze, na planie filmu „Gry uliczne”. Kolejna rola Gonery w „Długu” została uhonorowana nagrodą na FPFF w Gdyni oraz Polskim Orłem (2000) dla najlepszego aktora. Zagrał w thrillerze „Strefa ciszy” (2000) Krzysztofa Langa oraz w znanej adaptacji „Przedwiośnia” Filipa Bajona (2001). Wspiera swoją obecnością liczne produkcje niezależne, m.in.: „Głośniej od bomb” Przemysława Wojcieszka (2001) i „Krew z nosa” Dominika Matwiejczyka (2004). W 2003 roku został uhonorowany „Dolnośląskim Brylantem Roku”, nagrodą dla osobowości twórczej przyznaną za kreacje aktorskie i udział w niekomercyjnych projektach artystycznych. W 2006 roku zagrał w „Bezmiarze sprawiedliwości” Wiesława Saniewskiego oraz w thrillerze „Palimpsest” Konrada Niewolskiego. W tym samym roku pojawił się w komedii sensacyjnej „Dublerzy” Marcina Ziębińskiego, następnie dołączył do obsady popularnego serialu Macieja Dejczera „Oficerowie”. Rok 2007 to główna rola doktora Piotra Skotnickiego w sensacyjnym serialu „Determinator”. Kolejne produkcje fabularne to m.in.: „Daas” (2011), „Big Love” (2012), „Prawo Agaty” (2013), „Na dobre i na złe” (2014), „Lekarze” (2014), „Słaba płeć?” (2015), „O mnie się nie martw” (2016), „Bodo” (2016). Najnowsze produkcje fabularne, w których można zobaczyć aktora to: „Belfer” w reżyserii Łukasza Palkowskiego oraz „Belle Epoque” w reżyserii Michała Gazdy. Obecnie aktor występuje w spektaklu „Selfie.com.pl” w reżyserii Marii Seweryn.

Katarzyna Taras

filmoznawca, publicystka filmowa

Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Doktor habilitowana nauk humanistycznych. Adiunkt na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i w Warszawskiej Szkole Filmowej. Prowadzi również zajęcia w StoryLab.Pro, w Akademii Filmu Historycznego działającego przy Ośrodku Badań nad Totalitaryzmami, oraz w Instytucie Badań Literackich PAN. Zajmuje się najnowszym kinem polskim i teoretycznymi aspektami sztuki operatorskiej. Zakochana w kinie Wojciecha Jerzego Hasa. Publikuje w „Kinie”, „Nowej Polszy” i „Film PRO”. Autorka trzech książek: „Witkacy i film” (2005), „Egoista czy ? Bohaterowie najnowszych polskich filmów – rekonesans” (2007), „Frustraci. Bohaterowie filmowi i literaccy wobec polskiej rzeczywistości po 1989 roku” (2012).

Tadeusz Sobolewski

krytyk filmowy, publicysta

Rocznik 1947. Po ukończeniu polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim pracował w tygodniku „Film” i miesięczniku „Kino”. W 1980 otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich im. Karola Irzykowskiego. Publikował również w „Tygodniku Powszechnym”, „Odrze”, „Res Publice”, poza cenzurą w „Woli” i „Kulturze niezależnej”. Jest współautorem scenariusza filmu „Golem” Piotra Szulkina. W latach 1990-1994 był redaktorem naczelnym Miesięcznika „Kino”. Od roku 1995 pracuje w „Gazecie Wyborczej”, gdzie publikuje od początku jej istnienia. Wydał siedem książek: „Stare grzechy. Dziennik dziennikarza” (1988, poza cenzurą), „Dziecko Peerelu. Esej-dziennik” (2000), tom opowiadań „Malowanie na Targowej” (2001), „Za duży blask. O kinie współczesnym” (2004), „Człowiek Miron” (2010), „Kino swoimi słowami” (2012), „Pytania, które się nie kończą” – rozmowy z Mają Komorowską (2014). Autor adaptacji telewizyjnej „Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego w reżyserii Marii Zmarz-Koczanowicz (2006, nagroda za scenariusz na festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie) . Laureat nagrody PISF w dziedzinie krytyki filmowej i nagrody ZAiKS im. Krzysztofa Teodora Toeplitza. Członek Europejskiej Akademii Filmowej.

Jerzy Armata

krytyk filmowy i muzyczny

Wiceprzewodniczący Koła Piśmiennictwa Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Selekcjoner i juror wielu festiwali filmowych. Dyrektor artystyczny Tarnowskiej Nagrody Filmowej. Wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Autor licznych artykułów prasowych, audycji telewizyjnych i radiowych, a także książek o tematyce filmowej, zwłaszcza poświęconych filmowi animowanemu (jedna z nich „Z Armatą na Wilka. Animowany blues Mariusza Wilczyńskiego” – została w roku 2012 uhonorowana nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, a inna – napisana wspólnie z Anną Wróblewską „Polski film dla dzieci i młodzieży” – nagrodą ZAIKS-u i nagrodą PISF w roku 2015). Odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” (2013). Laureat Platynowych Koziołków 33. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza „Ale Kino!” w Poznaniu (2015).

Jacek Dziduszko

filmoznawca, dziennikarz filmowy, animator kultury

Prezes Dyskusyjnego Klubu Filmowego ”Maciste”, nominowanego w roku 2011 do nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „DKF roku 2010”. Laureat II miejsca w XVII Ogólnopolskim Konkursie Wiedzy o Filmie w 2005 roku. Wieloletni współpracownik Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej (od 2007). Współautor drugiego wydania „Encyklopedii kina” (2010), oraz tomów „Czuli barbarzyńcy. O kulturze czeskiej w XX wieku” (2013) i „Zanussi. Przewodnik Krytyki Politycznej” (2014). Inicjator i organizator krakowskiej edycji „Żuławski FEST” (2008). Menedżer i jeden z założycieli Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej (2008-2009). W wydawnictwie Ha!Art był odpowiedzialny za promocję Linii Filmowej (2009-2010). Dyrektor ds. merytorycznych w Centrum Edukacji Filmowej (2011-2012). Wykładał w Krakowskiej Szkole Scenariuszowej i Warszawskiej Szkole Filmowej. Współorganizował wiele imprez filmowych, m.in. Kino Na Granicy (Cieszyn), Festiwal Filmów Kultowych (Katowice), Festiwal Kultury i Sztuki dla Niewidomych (Płock), Kino w trampkach (Warszawa) czy Nowe Horyzonty (Wrocław), gdzie prowadził retrospektywy Krzysztofa Zanussiego, Kena Russella, kina litewskiego oraz „czerwonych westernów”. Publikował m. in. w „Kinie’”, „K MAG-u”, „Krytyce Politycznej”, Dwutygodnik.com, Stopklatka.pl, Wp.pl, Interia.pl, Onet.pl.

Katarzyna Klimkiewicz

reżyser, opiekun artystyczny warsztatów filmowych

Filmy zaczęła kręcić w wieku 16 lat, gdy rodzice w ramach akcji wyciągania córki ze „złego towarzystwa” zapisywali ją na wszystkie możliwe zajęcia pozalekcyjne. Trafiła wtedy do amatorskiego klubu filmowego SAWA i odkryła, co chce robić w życiu. Ukończyła reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Była stypendystką Binger Film Institute w Amsterdamie, realizowała filmy w Niemczech, Izraelu, Wielkiej Brytanii i Chile. Kiedyś lubiła wyjeżdżać z Polski, teraz lubi do Polski wracać. Jej film „Wasserschlacht – Wielka Wojna Graniczna”, który zrealizowała wspólnie z Andrew Friedmanem otrzymał podczas BERLINALE 2007 nagrodę „Berlin Today Award”. Przełomem w jej karierze był film „Hanoi – Warszawa”, który zdobył wiele nagród w Polsce i na świecie, a Europejska Akademia Filmowa uznała go za Najlepszy Film Krótkometrażowy 2010 roku. Jej pełnometrażowy debiut fabularny „Zaślepiona” powstał w Wielkiej Brytanii. Film miał premierę podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Edynburgu (2012), gdzie otrzymał nominację do Nagrody Michaela Powella w kategorii „Najlepszy Nowy Film Brytyjski”, a na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM otrzymał nagrodę Grand Prix „Wielkiego Jantara”, Nagrodę za reżyserię oraz Nagrodę Dziennikarzy. Film ten wszedł do kin w Wielkiej Brytanii i w Polsce wiosną 2013. Jej ostatni film „Wyspa” otrzymał Główną Nagrodę w Konkursie krótkometrażowym podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rotterdamie w lutym 2014 roku oraz Grand Prix na festiwalu w Huesca. Katarzyna Klimkiewicz jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, przez wiele lat była członkiem zarządu i prezesem Stowarzyszenia Film 1,2.

Grzegorz Zariczny

reżyser, opiekun artystyczny warsztatów filmowych

Absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W 2008 roku rozpoczął kurs dokumentalny w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, gdzie zrealizował film dokumentalny „Marysina Polana” („The Dog Hill”), nagradzany w Polsce i za granicą. Jego następny film dokumentalny „Gwizdek” w 2012 roku został uznany za najlepszy film dokumentalny w konkursie „Polskie Filmy Krótkometrażowe” na 12. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym NOWE HORYZONTY we Wrocławiu i najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM. Rok później otrzymał również Główną Nagrodę Jury dla filmu krótkometrażowego na Sundance Film Festival w USA, a także nagrody na 10. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Madrycie DOCUMENTA MADRID 13 (Hiszpania), 18. Vilnius International Film Festival (Litwa) i 20. Febiofest International Film Festival (Słowacja). W 2016 roku zrealizował swój pierwszy film pełnometrażowy „Fale”, który otrzymał Nagrodę Specjalną Jury Tarnowskiej Nagrody Filmowej. W swoim dorobku ma również krótkometrażowe filmy fabularne, takie jak: „Marysia”, „Nasza zima zła” oraz dokumentalne: „Love, Love”, czy „Budka”. Laureat Grand Prix Konkursu Głównego 6. Ogólnopolskich Spotkań Filmowych KAMERALNE LATO (2013).

Dorota Nowocień M.P.S.E.

montażystka dźwięku, wykładowca warsztatów filmowych

Absolwentka Wydziału Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Do 2012 roku związana z WFDiF w Warszawie. Obecnie prowadzi własne studio ukierunkowane na montaż dialogów do filmów i seriali oraz na rekonstrukcję dźwięku. Mieszka i pracuje w rodzinnym Radomiu. W ciągu 10 lat pracy zrekonstruowała ponad 50 polskich filmów fabularnych oraz wielokrotnie współpracowała przy nagrodzonych za dźwięk produkcjach. Członkini Motion Picture Sound Editors (USA), Audio Engineering Society oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Od 2015 roku wykładowca na kierunku „Reżyseria Dźwięku” w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Pracowała m.in. przy filmach: „Karbala” Krzysztofa Łukaszewicza, „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy” Janusza Majewskiego, „Różyczka” Jana Kidawy-Błońskiego, „Wojna Polsko-Ruska” Xawerego Żuławskiego, „Galerianki” Katarzyny Rosłaniec, „Generał Nil” Ryszarda Bugajskiego oraz „Katyń” Andrzeja Wajdy.

Agnieszka Kruk

scenarzystka, script coach, tłumaczka, wykładowca warsztatów filmowych

Ukończyła scenariopisarstwo w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz w PWSFTViT w Łodzi. Organizatorka festiwalu dla scenarzystów SCRIPT FIESTA, tłumaczka książki Lindy Aronson „Scenariusz na miarę XXI wieku”, autorka programów kształcenia scenarzystów, założycielka „StoryLab.pro”, ekspert w programie „Creative Europe MEDIA: Development Single Project”. Z telewizją związała się zawodowo w 1996 roku. Zanim zaczęła pisać scenariusze do seriali telewizyjnych, pracowała w produkcji telewizyjnej, była prezenterką, redaktorką, scenarzystką, kierowniczką produkcji i producentką. Jako trzynastolatka otrzymała wyróżnienie w konkursie dramatopisarskim „Szukamy polskiego Szekspira” za scenariusz pt. „Reakcja łańcuchowa”. Spektakl był wystawiony w Teatrze Ochoty, a główną rolę zagrał w nim czternastoletni wówczas Piotr Adamczyk. W roku 2002 znalazła się w zespole, który tworzył serial telewizyjny „Na Wspólnej”. Od roku 2010 organizuję kursy scenariopisarstwa – „scenariopisarstwo.pl”. Współpracuje z Warszawską Szkołą Filmową i Collegium Civitas. W roku 2015 ukończyła roczny kurs Art Coachingu. Jest jedynym w Polsce certyfikowanym script coachem. Współpracuję zarówno z niezależnymi autorami, jak i firmami producenckimi. Z jej usług korzystają scenarzyści filmowi oraz powieściopisarze.

Derrick Ogrodny

manager, reżyser i producent, wykładowca warsztatów filmowych

Amerykanin polskiego pochodzenia, od 25 lat związany z mediami w USA, Polsce, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Czarnogórze. Wprowadzał na polski rynek kanały telewizyjne „Comedy Central” i „Nickelodeon”. Współtwórca i dyrektor produkcji w „Comedy Central Studios Arabia” w Abu Dhabi, odpowiedzialny za ekspansję marki „Comedy Central” na Bliskim Wschodzie. Zarządzał działem kreacji w polskim oddziale MTV i w Discovery Channel. Absolwent Loyola University w Chicago, na kierunku produkcji filmowej i telewizyjnej. DJ w warszawskich klubach i kolekcjoner płyt winylowych. Od 2013 r. organizator warszawskiego cyklu pokazów kina grozy „Straszne Historie”. Od 2 lat regularnie współpracuje z radomskim American Corner przygotowując wykłady poświęcone historii kina.

Tomasz Pyrak

operator, montażysta, fotograf, wykładowca warsztatów filmowych

Organizator Ogólnopolskich Spotkań filmowych KAMERALNE LATO w Radomiu, Akademii Filmowej im. Piotra Łazarkiewicza w Jarocinie, WAMA Film Festival w Olsztynie oraz szkoleń „MASTERCLASS – Szkoła Filmowania” w Warszawie. Filmem zainteresował się w 2004 roku, pracując jako kinooperator w jednym z warszawskich kin. W 2009 wraz z grupą „Weź To Nakręć” zrealizował kilka niezależnych filmów krótkometrażowych. W 2010 roku zrealizował zdjęcia do filmu Jakuba Remiszewskiego „Ciało”, który został nominowany do Offowego Odkrycia Roku w Internetowym Plebiscycie Filmowym organizowanym przez serwis STOPKLATKA.PL i Telewizję KINO POLSKA. W 2012 roku nawiązał współpracę z Piotrem Matwiejczykiem przy komedii „Wyręczony Zaręczony”. Film wszedł na ekrany w lipcu 2012 roku i podczas Festiwalu Filmów Optymistycznych „Multimedia Happy End” w Rzeszowie zdobył nagrodę dla najlepszego niezależnego filmu fabularnego. Od 2010 roku współpracuje ze Stowarzyszeniem FILMFORUM przy organizacji warsztatów i festiwali filmowych.

Krystian Dulewicz

operator, montażysta, wykładowca warsztatów filmowych

Pierwsze materiały filmowe dla TVP 2 realizował będąc jeszcze w liceum (m. in. „Jutro już będzie inaczej” w reżyserii Marii Wiernikowskiej). Absolwent szkoły filmowej FAMO w Czechach (Filmová Akademie Miroslava Ondříčka) oraz Wydziału Operatorskiego Warszawskiej Szkoły Filmowej. Finalista konkursu CREATIVE STUDENTS 2011. Autor zdjęć do filmu „Migawka” (Off Plus Camera Kraków 2010). Twórca spotów reklamowych (między innymi dla Ministerstwa Skarbu Państwa) oraz relacji telewizyjnych (np. Mistrzostwa Polski w Tańcu Towarzyskim, koncerty: Myslovitz, Tede, Kazik). Koordynator i opiekun techniczny warsztatów realizowanych w ramach Ogólnopolskich Spotkań Filmowych KAMERALNE LATO w Radomiu. Opiekun techniczny Akademii Filmowej im. Piotra Łazarkiewicza w Jarocinie. Członek ekipy organizacyjnej WAMA Film Festival w Olsztynie oraz projektu edukacyjnego „MASTERCLASS – Szkoła Filmowania” w Warszawie.

Katarzyna Dorosińska

aktorka, wykładowca warsztatów

Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na wydziale „Aktorstwo Dramatyczne”. Jeszcze podczas szkoły dostała szansę pracy z Andrzejem Sewerynem, który powierzył jej rolę Zosi w słuchowisku „Wesele” w Radiu Kraków. To wyjątkowe kulturalne wydarzenie stworzyło jej szansę pracy z legendami polskiego teatru, takimi jak: Anna Polony czy Krzysztof Globisz. Zadebiutowała na deskach Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, biorąc udział w spektaklu „Beckett” w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. Przełomowym momentem w jej aktorskiej karierze była praca nad tytułową rolą w spektaklu „Anna Karenina”, gdzie musiała zmierzyć się z niezwykle skomplikowanym rysem psychologicznym postaci. Widzom radomskiego teatru aktorka może kojarzyć się m.in. z postacią Barbary Markowskiej, w którą wciela się w „Szalonych nożyczkach” w reżyserii Jerzego Bończaka. Do ogromnych osiągnięć zawodowych zalicza swój udział w głośnej inscenizacji „Dziadów” w reżyserii wybitnego litewskiego reżysera Eimuntasa Nekrosiusa. Spektakl stanowi jedną z trzech propozycji repertuarowych Teatru Narodowego w Warszawie powstałych z okazji obchodów 250-lecia jego istnienia. Najnowszymi propozycjami teatralnymi, w których można oglądać aktorkę są: autorski spektakl Andrzeja Sadowskiego „W 8 dni dookoła świata” oraz najnowsza premiera Teatru im. J. Kochanowskiego w Radomiu, pt: „Seks dla opornych” w reżyserii dyrektora krakowskiego teatru „Bagatela” Henryka Jacka Schoena. Aktorkę można również zobaczyć w serialach telewizyjnych: „Prawo Agaty”, „Prosto w serce”, „Komisarz Alex” czy „Barwy szczęścia”.

Adam Majewski

aktor teatralny, wykładowca warsztatów

Pochodzi z Opola. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (Wydział Lalkarski w Białymstoku). Związany z Teatrem Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Zagrał m.in. w spektaklach: „Wesele” w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, „Szalone nożyczki” w reżyserii Jerzego Bończaka, „Przenikanie” w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. Uczestniczy w licznych projektach adresowanych do młodzieży pragnącej rozwijać swoje zdolności artystyczne, wielokrotnie współpracował z radomskim American Corner przy okazji różnego rodzaju warsztatów teatralnych.

Kamil Woźniak

aktor, wykładowca warsztatów

Urodzony w 1982 roku. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie i Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2009 roku związany z Teatrem Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu. Wystąpił m.in. w „Yumie” w reżyserii Piotra Mularuka, w „Wyklętym” w reżyserii Konrada Łęckiego, „Graczu” w reżyserii Jan Chałupki oraz w serialu „Wojna i miłość. 1920” w reżyserii Macieja Migasa. Brał udział w teledysku „Ukryte” grupy Myslovitz. Współtwórca wideoklipu polskiego rapera Kękę, pt. „Jeden kraj” (materiał realizowany był na Litwie i na Ukrainie), który został wybrany najlepszym hiphopowym teledyskiem roku 2013 według Miesięcznika „Ślizg”. Angażuje się w pracę z najmłodszymi, prowadzi m.in. zajęcia z dramy w szkołach podstawowych.

Oskar Żytkowski

reżyser, operator, montażysta, wykładowca warsztatów

Absolwent Wydziału Sztuki Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu (kierunek: Multimedia i grafika cyfrowa). Założyciel firmy „Oesvidyo”. Autor teledysków i krótkich form filmowych. Zrealizował m.in. videoclipy dla zespołów: Hades („Tylko ty”), PMM („Sprawa dla dżentelmena”), Polska Wersja („Kombinatoryka”, feat. Ryfa Ri).

Adam Palenta

autor zdjęć filmowych, reżyser, wykładowca

Absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego, Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz programu dokumentalnego DOK PRO w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Jego pełnometrażowy debiut operatorski – „Baby Bump” w reżyserii Kuby Czekaja zdobył prestiżowe wyróżnienie „Queer Lion Award Special Mention” podczas 72. Festiwalu Filmowego w Wenecji oraz wyróżnienie specjalne podczas 40. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Kolejny pełnometrażowy film z jego zdjęciami – „Królewicz Olch” został nagrodzony przez Jury podczas 41. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Amerykańska premiera „Królewicza Olch” odbyła się podczas Slamdance Festival, a europejska podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. Laureat wielu nagród i wyróżnień w Polsce i na świecie. Filmy jego autorstwa lub z jego zdjęciami prezentowane i nagradzane były m.in. na Outfest w Los Angeles (USA), Palm Springs International Short Fest (USA), DOXA Documentary Film Festival (Canada – Youth Jury Honourable Mention), BCN Sports Film Festival (Hiszpania), Europejskim Festiwalu Szkół Filmowych „Vilnius Film” (Litwa) czy Krakowskim Festiwalu Filmowym. Jego debiutem reżyserskim jest dokument „Życie stylem dowolnym”, wyprodukowany przez Studio Munka w ramach programu „Pierwszy Dokument”. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Michał Dąbal

autor zdjęć filmowych, wykładowca warsztatów

Urodzony i wychowany w Warszawie. Po ukończeniu Warszawskiej Szkoły Filmowej i przeprowadzce do Los Angeles, zaczął studia w American Film Institute Conservatory. Za pracę w roli operatora kamery przy studenckim krótkometrażowym filmie, pt.: „My First Claire” w reżyserii Lou Howe’a (2010) otrzymał wyróżnienie „William A. Fraker Heritage Award” za wybitne osiągnięcia w kinematografii przyznane podczas 25-tej gali wręczania nagród Stowarzyszenia Filmowców Amerykańskich (The American Society of Cinematographers). Film został także doceniony przez Academy of Motion Pictures i nominowany do „Student Academy Award”. Michał Dąbal pracuje także jako operator przy spotach reklamowych dla największych światowych marek, takich jak: Samsung, Mercedes, Head&Shoulders, Jaegerrmeister, Johnny Walker, McDonald’s. Miał okazję współtworzyć reklamy z udziałem super modelek, takich jak: Cara Delevingne, Sasha Pivovarova, Julia Stegner czy Georgia May Jagger. Ostatnio pracował na planie filmu „Blind” (reż. Michael Mailer), z udziałem hollywodzkich gwiazd: Aleca Baldwina i Demi Moore.

Antoni Nykowski

reżyser reklamowy, wykładowca warsztatów

Szósty zmysł estetyczny nie pozwala mu ominąć żadnego szczegółu, a charyzma i spontaniczność powodują, że ekipa i obsada zawsze czują się przy nim zainspirowani do pracy. Jego produkcja reklamowa dla Mercedes-Benz udowadnia, że potrafi zrealizować nawet najbardziej wymagające wizje. Kampania została doceniona trzema nagrodami warsztatowymi KTR 2016, w tym również za reżyserię. Antoni Nykowski ma na koncie kilkadziesiąt kampanii reklamowych, w tym produkcje dla marek takich jak: Toyota, KIA Motors, Mercedes-Benz, Orange, McDonald’s, Jagermeister, Wella, Garner, Head&shoulders, Lay’s, KFC, PEPSI, 7up, Lech, Żywiec, 3M. Jego debiut filmowy „Zoe” z Olą Rudnicką w roli głównej, został doceniony na kilku festiwalach filmowych m.in. w Hong Kong’u i w Los Angeles.

Robert Gonera

aktor, wykładowca

Ukończył Wydział Aktorski PWST we Wrocławiu, związany z Teatrem Muzycznym Capitol (1991-1992), Teatrem Polskim (1992-1999), Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej (2003-2004) i Teatrem Piosenki (2005). Jego debiutem filmowym była zagrana jeszcze podczas studiów, niewielka rola w „Marcowych migdałach” Radosława Piwowarskiego (1989). Później zagrał m.in. w sensacyjnej produkcji „Trzy dni bez wyroku” Wojciecha Wójcika (1991), w komedii „Obcy musi fruwać” Wiesława Saniewskiego (1993), w „Porze na czarownice” Piotra Łazarkiewicza (1993) i „Samowolce” (1993) Feliksa Falka. Rok 1996 to pierwsza współpraca z Krzysztofem Krauze, na planie filmu „Gry uliczne”. Kolejna rola Gonery w „Długu” została uhonorowana nagrodą na FPFF w Gdyni oraz Polskim Orłem (2000) dla najlepszego aktora. Zagrał w thrillerze „Strefa ciszy” (2000) Krzysztofa Langa oraz w znanej adaptacji „Przedwiośnia” Filipa Bajona (2001). Wspiera swoją obecnością liczne produkcje niezależne, m.in.: „Głośniej od bomb” Przemysława Wojcieszka (2001) i „Krew z nosa” Dominika Matwiejczyka (2004). W 2003 roku został uhonorowany „Dolnośląskim Brylantem Roku”, nagrodą dla osobowości twórczej przyznaną za kreacje aktorskie i udział w niekomercyjnych projektach artystycznych. W 2006 roku zagrał w „Bezmiarze sprawiedliwości” Wiesława Saniewskiego oraz w thrillerze „Palimpsest” Konrada Niewolskiego. W tym samym roku pojawił się w komedii sensacyjnej „Dublerzy” Marcina Ziębińskiego, następnie dołączył do obsady popularnego serialu Macieja Dejczera „Oficerowie”. Rok 2007 to główna rola doktora Piotra Skotnickiego w sensacyjnym serialu „Determinator”. Kolejne produkcje fabularne to m.in.: „Daas” (2011), „Big Love” (2012), „Prawo Agaty” (2013), „Na dobre i na złe” (2014), „Lekarze” (2014), „Słaba płeć?” (2015), „O mnie się nie martw” (2016), „Bodo” (2016). Najnowsze produkcje fabularne, w których można zobaczyć aktora to: „Belfer” w reżyserii Łukasza Palkowskiego oraz „Belle Epoque” w reżyserii Michała Gazdy. Obecnie aktor występuje w spektaklu „Selfie.com.pl” w reżyserii Marii Seweryn.

Anna Mucha

Ambasador Ogólnopolskich Spotkań Filmowych KAMERALNE LATO

aktorka, osobowość telewizyjna, ambasador festiwalu

W roku 2017 obchodzi 27-lecie pracy zawodowej. Zagrała w kilkunastu polskich filmach i serialach, pracowała z takimi reżyserami jak Andrzej Wajda („Korczak”, „Panna Nikt”), Steven Spielberg („Lista Schindlera”), Olaf Lubaszenko („Chłopaki nie płaczą”, „Single i Remiksy”, „Single po japońsku”), Juliusz Machulski, Jacek Bromski, Wojciech Pszoniak, Olga Chajdas, Maciej Kowalewski, Piotr Wereśniak („Och Karol 2”, „Wkręceni”), czy Patryk Vega („Pittbull”). Przez wiele lat była recenzentką wydarzeń kulturalnych w programach telewizyjnych TVP i Radiostacji oraz autorką felietonów i popularnego bloga. W 2010 roku wyprodukowała i wyreżyserowała dokument „Wędrowcy – Wigilia 2010”, który obejrzało ponad 3 miliony telewidzów. Aktualnie można ją zobaczyć na deskach teatralnych: zagrała ponad trzysta pięćdziesiąt spektakli „Single…” na podstawie tekstów Marcina Szczygielskiego. Występuje również w spektaklach: „Pikantni” w reżyserii Tomasza Gawrona i „Letni dzień” w reżyserii Olgi Chajdas. Niedawno odbyła się premiera spektaklu „Przygoda z ogrodnikiem” w reżyserii Mirosława Połatyńskiego, w którym gra główną rolę.

Czytaj więcej