Panuje powszechne przekonanie, że znacznie lepiej oceniać niż być ocenianym. Tymczasem, aby móc podjąć się pracy jurora, trzeba wykazać się nie tylko olbrzymią wiedzą i doświadczeniem, należy posiadać także nietuzinkową wrażliwość zarówno artystyczną, jak i społeczną.
To właśnie nacisk, jaki kładziemy na zagadnienia społeczne, czyni z festiwalu KAMERALNE LATO wydarzenie unikatowe w skali kraju. Jurorzy tegorocznej edycji będą mieli naprawdę niezwykle trudne zadanie, aby z wyselekcjonowanej puli filmów wybrać ten zwycięski. Widać jednak, że powierzono to zadanie najwłaściwszym osobom.
Zaproszenie do jury Konkursu Głównego przyjęli:
- prof. MARIA ZMARZ-KOCZANOWICZ
– dokumentalistka, wykładowczyni akademicka, przewodnicząca jury
Autorka kilkudziesięciu filmów dokumentalnych, w większości z nich była również autorką scenariusza. Ma w swoim dorobku także spektakle Teatru TV i jeden film fabularny. Absolwentka malarstwa ASP we Wrocławiu i reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Jest profesorem w Szkole Filmowej w Łodzi, w której wykłada. Laureatka ponad 20 nagród filmowych. Zrealizowała m.in. filmy: „GUCZO. NOTATKI Z ŻYCIA”, „GRUBA”, „MICHNIK. BĄDŹ REALISTĄ, CHCIEJ NIEMOŻLIWEGO”, „BYŁA WOJNA”, „NOWY WSPANIAŁY ŚWIAT”, „WIERA GRAN”, „ZWYCZAJNY MARZEC”, „KOCHAM POLSKĘ”, „NOC Z GENERAŁEM”.
- NATALIA GRZEGORZEK
-producentka filmowa
Prezeska Koskino. Producentka filmów „KAMPER” (2016) i „CÓRKA TRENERA” (2018) w reżyserii Łukasza Grzegorzka. Polska koproducentka filmu „KAWEK NA DRODZE”/ „WINTER FLIES” w reżyserii Olmo Omerzu (czeski kandydat do Oscara za rok 2018). W Koskino chce tworzyć przede wszystkim komedio-dramaty, współczesne historie o międzynarodowym potencjale festiwalowym i dystrybucyjnym. W 2021 roku dzięki Gutek Film na ekrany polskich kin trafi produkowana przez nią komedia obyczajowa Łukasza Grzegorzka „MOJE WSPANIAŁE ŻYCIE”. Członkini KIPA i PGP. Uczy produkcji w Warszawskiej Szkole Filmowej.
- ANNA MUCHA
– aktorka, osobowość telewizyjna, ambasadorka festiwalu
Zagrała w kilkunastu polskich filmach i serialach, pracowała z takimi reżyserami jak Andrzej Wajda („KORCZAK”, „PANNA NIKT”), Steven Spielberg („LISTA SCHINDLERA”), Olaf Lubaszenko („CHŁOPAKI NIE PŁACZĄ”, „SINGLE I REMIKSY”, „SINGLE PO JAPOŃSKU”), Juliusz Machulski, Jacek Bromski, Wojciech Pszoniak, Olga Chajdas, Maciej Kowalewski, Piotr Wereśniak („OCH KAROL 2”, „WKRĘCENI”), czy Patryk Vega („PITTBULL”). Przez wiele lat była recenzentką wydarzeń kulturalnych w TVP i w Radiostacji oraz autorką felietonów i popularnego bloga. W 2010 roku wyprodukowała i wyreżyserowała dokument „WĘDROWCY – WIGILIA 2010”, który obejrzało ponad 3 miliony telewidzów. Aktualnie można ją zobaczyć na deskach teatralnych: w spektaklu „PIKANTNI” w reżyserii Tomasza Gawrona oraz w przedstawieniu „PRZYGODA Z OGRODNIKIEM” w reżyserii Jakuba Wonsa, w którym gra główną rolę.
- JERZY BOŃCZAK
– aktor filmowy i teatralny, reżyser teatralny
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie. Pracował w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie. W Warszawie był aktorem Teatru Rozmaitości, Teatru Nowego oraz Teatru Kwadrat. Zagrał w ponad 150 produkcjach filmowych, wyreżyserował ponad 40 spektakli teatralnych. Na dużym ekranie debiutował u Andrzeja Trzos-Rastawieckiego w filmie „ZAPIS ZBRODNI” (1974). Doskonale znany z takich produkcji jak: „MIŚ” (1980) w reżyserii Stanisława Barei, „WIELKI SZU” w reżyserii Sylwestra Chęcińskiego, czy „PSY” (1992) w reżyserii Władysława Pasikowskiego. Występował w pamiętnych serialach lat 70. i 80. m.in.: „LALKA” (1977), „KARIERA NIKODEMA DYZMY” (1980), „ALTERNATYWY 4” (1983), „DOM” (1980-2000). Od 2000 r. wyreżyserował 51 spektakli w teatrach całej Polski, od jedenastu lat prowadzi Agencję Artystyczną i produkuje własne spektakle. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi.
- MARCIN KOT BASTKOWSKI
– montażysta filmowy
Jako trzy najważniejsze filmy w swojej karierze wymienia: „OGNIEM I MIECZEM” (1999) w reżyserii Jerzego Hoffmana, “SOMETHING BETTER TO COME” (2015) w reżyserii Hanny Polak oraz „JAK PIES Z KOTEM” (2018) w reżyserii Janusza Kondratiuka. Spośród seriali na szczególną uwagę zasługuje „MŁODY PIŁSUDSKI” (2019) i „OFICER” (2004). Montowany przez Marcina Bastkowskiego film dokumentalny „SOMETHING BETTER TO COME”, który wyreżyserowała nominowana do Oscara Hanna Polak, otrzymał w sumie ponad trzydzieści nagród i nominacji na całym świecie, w tym nagrodę specjalną na największym festiwalu filmów dokumentalnych IDFA w Amsterdamie. Jest również laureatem indywidualnych nagród za montaż, w 1999 r. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za montaż filmu „OGNIEM I MIECZEM” oraz w 2001 r. na Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie za montaż spektaklu „PIELGRZYMI” Macieja Dejczera. W 2011 r. był nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej ORZEŁ za montaż filmu „1920. BITWA WARSZAWSKA” w reżyserii Jerzego Hoffmana. Inne montowane przez niego produkcje to m.in.: „LEGIONY” (2019), „DYWIZJON 303” (2018), „POTOP REDIVIVUS” (2014), „SĘP” (2012), „KOCHAJ I TAŃCZ” (2010), „MISJA AFGANISTAN” (2012), „CHYŁKA” (2018-21). W sumie zmontował kilkadziesiąt filmów fabularnych, dokumentalnych oraz seriali telewizyjnych. Jest członkiem Polskiej Akademii Filmowej i Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. Absolwent PWSFTViT w Łodzi i doktorant tej uczelni. W roku 2015 otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych doktorantów. W 2021 r. premierę będzie miał nowy film dokumentalny Hanny Polak „ANGELS OF SINJAR”, którego również był współtwórcą.
- MAREK ŚWISZCZ
– specjalista w zakresie profilaktyki społecznej
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W 1991 roku rozpoczął służbę w Policji. Natychmiast zafascynowała go praca dochodzeniowca. Służył w Komendzie Rejonowej Policji w Puławach, potem został przeniesiony do Garwolina, gdzie pracował w pionie dochodzeniowo-śledczym, był też zastępcą Komendanta ds. kryminalnych, a od kwietnia 2006 roku Komendantem Powiatowym. W kwietniu 2012 roku został powołany na stanowisko Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji z siedzibą w Radomiu, odpowiedzialnego za pion prewencji. Pracując w mazowieckiej Komendzie Wojewódzkiej Policji w latach 2012-2018, nadzorował m.in. działania programowe i organizacyjne związane z realizacją projektu KAMERALNE LATO, współtworząc nowatorskie programy z zakresu profilaktyki społecznej, realizowanej za pośrednictwem edukacji filmowej. Służbę w Policji zakończył na początku 2019 roku.
Pokazy filmów Konkursu Głównego KAMERALNEGO LATA odbędą się 8 i 9 lipca w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Wejściówki można pobrać w biurze festiwalowym na terenie MCSW ELEKTROWNIA.
***
Głównym organizatorem Ogólnopolskich Spotkań Filmowych jest Stowarzyszenie FILMFORUM.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Festiwal współfinansują: Miasto Radom i Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Sponsorem Festiwalu jest Ambasada USA w Warszawie.
Współorganizatorami wydarzenia są: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej oraz ŁAŹNIA – Radomski Klub Środowisk Twórczych i Galeria.
Partnerami edukacyjnymi wydarzenia są: American Corner Radom, Miejski Ośrodek Kultury AMFITEATR, Kuźnia Artystyczna – Pracownia Nowych Mediów, Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta i Education USA.
Festiwal organizowany jest we współpracy z partnerami branżowymi: Stowarzyszeniem Filmowców Polskich, Mazowieckim Instytutem Kultury i Mazovia Warsaw Film Commission.
Partnerami organizacyjnymi festiwalu są: Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA w Radomiu, Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu oraz Hufiec ZHP Radom-Miasto.
Partnerem logistycznym festiwalu jest KIA Plejada.
Towarzyszące Festiwalowi działania edukacyjne wspiera Program Unii Europejskiej ERASMUS+.
Projekt „SCRIPTMARKET.PRO – networking młodej branży filmowej (2. edycja)” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.