Podczas tegorocznych Ogólnopolskich Spotkań Filmowych KAMERALNE LATO organizatorzy zaprezentowali najbardziej rozbudowany program wydarzeń skierowanych do przedstawicieli branży filmowej, jaki miał do tej pory miejsce w Radomiu.
12. edycja KAMERALNEGO LATA to nie tylko aż 100 punktów programu, skumulowanych w ciągu 8 dni wydarzenia. Podczas festiwalu zaplanowano również czterodniowy cykl spotkań skierowanych do młodych twórców filmowych oraz profesjonalistów branży – reżyserów, scenarzystów, producentów i dystrybutorów.
Do Radomia przybyli liczni goście ze świata filmowego – biuro festiwalowe raportowało obecność ponad 120 osób zakwalifikowanych do otrzymania akredytacji branżowej. Wśród gości znaleźli się przedstawiciele regionalnych funduszy filmowych z całej Polski, a także reprezentanci największych firm dystrybucyjnych w kraju. Pozytywne recenzje wydarzeń branżowych dochodzą z różnych stron, co pokazuje, jak ważne były spotkania, przygotowane przez FILMFORUM – głównego organizatora festiwalu.
Jedną z relacji z wydarzeń można przeczytać w serwisie Stowarzyszenia Filmowców Polskich:
„W panelu NA TROPIE LOKACJI wzięli udział: wiceprezydent Radomia Konrad Frysztak, zajmujący się m.in. lokacjami Michał Korynek, Wenancjusz Szuster (Łódź Film Commission), Szymon Witkowski (Kraków Film Commission), dyrektor Mateusz Tyczyński z UNM Radomia oraz Mateusz Kiełczyński ze Stowarzyszenia Droga Mleczna. Spotkanie prowadziła Natalia Stysło.
Było to bardzo interesujące spotkanie. Filmowcy opowiadali o tym, w jaki sposób władze miasta i regionu mogą i powinny pracować z ekipami filmowymi. Michał Korynek podkreślał, że realizacja poważnych dużych zdjęć w przestrzeni publicznej wymaga wielu zabiegów, negocjacji, żywych interakcji z samorządem. – Chcemy zrobić film o lokacjach w Radomiu, przygotujemy katalog. Czujemy, że musimy walczyć o filmowców – mówił prezydent Frysztak. – Mieszkańcy rozumieją problemy związane z zamykaniem ulic, organizacją zdjęć. Rozumiemy, że ta dyskusja jest po to, żeby zwrócić nasze głowy w dobrym kierunku.”
Kulminacją programu były pitchingi scenariuszy i projektów filmowych w fazie developmentu. Podczas spotkań w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA zostało zaprezentowanych 9 najciekawszych scenariuszy i 10 projektów filmowych, wybranych w długim procesie preselekcji. Intencją organizatorów przy kwalifikacji pomysłów był przede wszystkim ich potencjał i prawdopodobieństwo zainteresowania producentów obecnych na festiwalu.
– Niewiele jest okazji do bezpośredniej prezentacji swojego scenariusza producentom w formie pitchu. – napisał na swoim blogu Maciej Słowiński, scenarzysta StoryLab.pro – Dlatego tak się ucieszyłem, że KAMERALNE LATO również wprowadziło pitchingi do swojego programu. I chociaż sam nic nie pitchowałem był to główny powód dla którego wybrałem się do Radomia. Warto popatrzeć jak robią to inni. Co świetnie działa, a czego lepiej unikać…
„ROZMAWIAJMY” – hasło przewodnie 12. edycji KAMERALNEGO LATA, doskonale odzwierciedlało atmosferę sekcji branżowej – podczas kilku zaplanowanych spotkań, w tym mitingu „One-to-one na tarasie” czy „Śniadania młodych producentów KIPA”, dyskusje na temat najnowszych pomysłów nie miały końca. Bardzo istotny był również panel dyskusyjny „Na tropie lokacji”, w którym wzięli udział reprezentanci władz miasta Radomia.
Jak twierdzi Ada Bogdziewicz, dyrektor artystyczna KAMERALNEGO LATA:
– Na Mazowszu potrzebne jest miejsce spotkań polskiej branży fabularnej, ze szczególnym uwzględnieniem przedstawicieli jej młodej generacji. – ogólnopolskie Stowarzyszenie FILMFORUM, organizator festiwalu, jeszcze nie raz zaproponuje reprezentantom branży audiowizualnej udział w spotkaniach, których celem będzie zmniejszanie barier pomiędzy młodym pokoleniem twórców filmowych a doświadczonymi producentami i dystrybutorami. – Z jednej strony chcemy stworzyć platformę wymiany informacji na temat nowopowstających projektów, kreatywną przestrzeń w której będą zawiązywały się koprodukcje i nowe znajomości, a z drugiej ułatwić wejście na rynek pokoleniu młodych filmowców.
Równie istotnym elementem festiwalu był cykl szkoleniowy INTERFILMLAB 3.0, organizowany przez Instytut KOSMOPOLIS, który przybliżył osobom działającym w branży kreatywnej zasady promocji i dystrybucji filmów na rynku VoD. Kolejne spotkania w ramach cyklu INTERFILMLAB 3.0 odbędą się podczas 6. edycji WAMA Film Festival w Olsztynie i 18. edycji CINEMAFORUM – Międzynarodowego Forum Krótkometrażowych Filmów Fabularnych w Warszawie. Projekt INTERFILMLAB 3.0 współfinansuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Funduszu Promocji Kultury.
***
12. edycja KAMERALNEGO LATA odbyła się w dniach 6 – 13 lipca 2019 r.
Organizatorem wydarzenia jest FILMFORUM, a głównym współorganizatorem Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu.
Współorganizatorami wydarzenia są także: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej oraz ŁAŹNIA – Radomski Klub Środowisk Twórczych i Galeria.
KAMERALNE LATO objęte jest mecenatem: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Funduszu Promocji Kultury, Miasta Radom, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.
Towarzyszące Festiwalowi działania edukacyjne wspiera Program Unii Europejskiej ERASMUS+.
Partnerem logistycznym przedsięwzięcia jest KIA Plejada, partnerem technologicznym CANON, partnerami edukacyjnymi: American Corner Radom, Miejski Ośrodek Kultury AMFITEATR i Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu.
Partnerami branżowymi wydarzenia są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych, Mazovia Warsaw Film Commission, Dolnośląskie Centrum Filmowe, Wroclaw Film Commission i StoryLab.pro.
Sponsorem Festiwalu jest Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki w Warszawie.
W działaniach organizacyjnych wesprą Festiwal: Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA w Radomiu oraz Mazowiecki Instytut Kultury.